英語構造一覧表

名 詞 句・名 詞 節

HOME > 言語編 > 英語 >  英語構造一覧表 > 名詞句・名詞節 > ドリル解答

名詞句・名詞節の機能 to 不定詞か ing 形または名詞を中心に修飾語句をつけたものの3種で、主語、目的語、be動詞の補語の役割を果たす

名詞句の分類(先頭になるものは3種)と用途

主語  To play baseballis good for the health./ Playing baseballis good for the health./ Baseball games are good for the health.

目的語 I like to play baseball./ I like playing baseball. / I like baseball games

be動詞の補語 My hobby is to play baseball./ My hobby is playing baseball./ My hobby is baseball games.

名詞句の種類と位置
名詞句 主語として 他動詞の目的語 前置詞の目的語 be動詞の補語
to 不定詞
動詞によって異なる
不可
ing 形
動詞によって異なる
名詞・代名詞
人かモノか

形容詞の場合より少数

 

名詞節の分類( wh-,how, that, if のいずれかで始まる))

wh-/how について;これらは下記にあるようにさまざまな名前がついているが、それ自体が”?”で終わる(直接)疑問文である場合を除いては、すべて<接続詞>のなかまであるといっていい。これらは英語では接続詞と同じく、必ず文頭に来る(下の7つの例文すべて)。その後には主語・述語・・・と続く。ただし中にはそれ自体が代名詞であるために自らが主語となり、その後には動詞が直結する形もある(下の例文4のみ)。wh-/how で始まる文は<従属節>となり、頭に何もつかない文、つまり主節と組み合わされる。

  1. I know whatever you like. あなたの好きなものは、何でも知っているよ。
  2. I know whichever you like. あなたの好きなものは、どれでも知っているよ。
  3. I know whomever you like. あなたの好きな人は、誰でも知っているよ。
  4. I know whoever likes you. あなたを好きな人は、誰でも知っているよ。
  5. I know whosever daughter you like. あなたが誰の娘を好きなのか知っているよ。
  6. I know whatever secret you have. あなたが持っている、どんな秘密も知っているよ。
  7. I know whichever secret you have.あなたが持っている、どの秘密も知っているよ。
wh-/how のすべて
複合関係代名詞 whatever
なんでも
whichever
どれでも
who(m)ever
だれでも
whosever
だれのでも(まれ)
what
こと・もの
複合関係形容詞 whatever+名詞
どんな・・・でも
whichever+名詞
どの・・・でも
- -
疑問代名詞 what
which
どちら
who(m)
だれ
-
疑問形容詞 what+名詞
何の
which+名詞
どちらの
- whose
だれの※
疑問副詞 when
いつ
where
どこ
why
なぜ
how
どのように
接続詞 that
ということ
whether
かどうか
if
かどうか
-
関係代名詞 that which who(m) -
関係形容詞 - which - whose※

※これらは通常、疑問形容詞や関係形容詞とは呼ばずに<所有格>といっているが、本質的には同じ。

ドリル1 (解答)

次の ing 形、to 不定詞で始まり、そして終わるまでの部分(名詞句)をカッコで囲みなさい

  1. Why do you avoid seeing her?
  2. To know the expense of the trip comes first.
  3. How would you like to have your hair trimmed?
  4. His favorite pastime is making something by hand.
  5. He visited us without making notice in advance.
  6. The best way to enjoy movies is to take our girlfriend with you.
  7. Is memorizing the best way to learn a foreign language?
  8. She hopes to study in the United States someday.
  9. It is necessary to cut grass before winter.
  10. Listening to his story was great fun.
  11. Her passion is running after celebrities though her mother frowned upon it.
  12. I cannot stop falling in love with you.
  13. On visiting Europe he tried many French dishes.
  14. The most important thing is to carry them out.

ドリル2 (解答)

次の that, wh-, how if での始まりから終わりまで(名詞節)カッコで囲みなさい

  1. Will you tell me if I can get to the station in ten minutes?
  2. He asked me a question as to whether he could be enrolled or not.
  3. They realized that an earthquake will occur in the near future.
  4. The reason for his failure is that he borrowed too much money from them.
  5. It is certain that he lived to be ninety.
  6. What I am going to tell you is a secret.
  7. Some people dislike eating meals in what they view this unclean way.
  8. They could create a park in what was once considered a vacant lot in this town.

ドリル3 (解答)

次の文の指定された部分はカッコで囲みなさい。注;主語とは1語であり、主部とは中心となる名詞とそれを修飾する数語にわたる部分を含むかたまり

  1. His story of strange countries and peoples, and of the wealth and greatness of other lands made others envious.(主部)
  2. The agreement will make the end of all the fighting possible.(目的語部)
  3. His parents chose him a sensible but plain-looking wife. (補語部)
  4. He cleared himself of the charge of murder with the help of an able lawer.(前置詞の目的語部)
  5. One of the common sources of fighting among children is a failure in their own activity.(主部)
  6. The similarity of the coloring of the animals to that of the ground helps them to escape from their enemies.(主部)
2009年4月最終改定

HOME > 言語編 > 英語 >  英語構造一覧表 > 名詞句・名詞節 > ドリル解答

© 西田茂博 NISHIDA shigehiro

inserted by FC2 system